Jak zachować odpowiednią wilgotność powietrza w muzeum?

Muzeum lub galeria sztuki, w której znajdują się drogocenne eksponaty to miejsce o określonych warunkach klimatycznych. W każdej tego typu instytucji stopień wilgotności powietrza oraz temperatura są skrupulatnie monitorowane przez pracowników. A to wszystko dlatego, żeby prezentowane eksponaty, takie jak np. obrazy malowane na płótnie, które istnieją już od kilku wieków, zachowały swój oryginalny wygląd na kolejne setki lat.

Dlaczego temperatura w muzeum jest ważna?

Wewnętrzne środowisko klimatyczne panujące w pomieszczeniu muzealnym ma ogromny wpływ na stan zbiorów. Na eksponaty oddziałuje nie tylko temperatura i wilgotność powietrza, ale również promieniowanie widzialne i UV. Często podczas wizyty w muzeum odczuwa się zbyt wysoką lub zbyt niską temperaturę. Ma to pośredni wpływ na utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności powietrza, w zależności od tego, jaka temperatura panuje na zewnątrz. Żeby eksponaty nie zostały zniszczone, wilgotność powietrza powinna utrzymywać się na tym samym poziomie przez 24h.

rawidłowa wilgotność powietrza w muzeum

Wpływ temperatury i wilgotności na płótna i papier jest dosyć oczywisty. Co jednak w przypadku rzeźb, ceramiki i innych eksponatów? One również potrzebują ustabilizowanego środowiska klimatycznego. Materiały organiczne, do których poza papierem i tkaniną zaliczyć można również drewno, wchłaniają wilgoć z powietrza, jeżeli jest za gorąco, lub przeciwnie - oddają ją, gdy jest zbyt zimno. Obydwie reakcje powodują niszczenie eksponatów. Z kolei na dziełach powstałych z materiałów nieorganicznych (szkła, ceramiki, metalu, minerałów) mogą pojawić się wykwity solne, czy korozje. Dlatego w każdym pomieszczeniu muzealnym należy utrzymać prawidłową wilgotność powietrza, za którą uznaje się 50% RH. Niezawodne w tym zadaniu są pokojowe osuszacze powietrza.

Czy światło może zniszczyć dzieła sztuki?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: tak. Dotyczy to zarówno światła słonecznego, jak i sztucznego. Promieniowanie może spowodować żółknięcie i pojawienie się przebarwień na płótnie i papierze, widoczne starzenie się obrazu, pękanie itp. Tego typu zmiany są nieodwracalne, dlatego najcenniejsze zbiory umieszcza się w pomieszczeniach bez okien, bardzo słabo oświetlonych. Oświetlenia w muzeum nie można całkowicie wyeliminować, ale można sprawować nad nim kontrolę.

WaterSmile Poland Sp. z o.o.
|
ul. Gutenberga 24
,
Gliwice
,
Śląskie
|
44-164
Polska
(32) 724 86 42
|
|